Friday, March 6, 2009

Modellbygge?

Nä jag har inte börjat med modellbygge, det är bara en bild som jag tog från Festung Hohensalzburg.

Jag sitter ensam framför datorn med resten av familjen 100 km norrut så plötsligt hade jag tid att testa den nya flugan "Tilt-Shift". Jag prövade på 4-5 olika bilder men det var väl den här som blev bäst. Passa på att klicka på den och se den i större format.

Med hjälp av valfritt bildbehandlingsprogram skapar man alltså ett fejkat kort skärpedjup genom att gradvis göra bilden suddigare och suddigare ju längre från linjen där man satt fokus man kommer. Dessutom kan man med fördel höja färgmättnaden. Det skulle finnas mycket att pilla på ifall man vill höja illusionen. Till exempel borde objekt som är med i övergången mellan skarpt och suddigt hålla samma skärpa hela vägen. Ett träd ska ju inte bli suddigare upp mot toppen för trädet är ju i princip lika långt från kameran hela vägen. Det har jag kompenserat på de två "viktiga" husen och på några träd men spretiga träd var rätt knepiga att få bra så jag lät dem vara.

Det är inte helt omöjligt att det kommer något annat exempel i framtiden, det här var rätt kul det!

No comments:

Post a Comment