Saturday, April 30, 2011

Century #4 - 160 km

April månad rann iväg på något sätt. Vi var sjuka en efter en och plötsligt var månaden nästan slut utan att jag kommit mig iväg på någon Century. För att på bästa sätt hitta en ledig tidpunkt blev det till att pussla ganska rejält men jag fick inklämt 160 km i onsdags, med inte alls mycket marginal innan kvällens biobesök.

Jag började rundan med Surlyn + cykelkärra för jag skjutsade barnen till park och fammo. Där väntade racern på mig och efter ganska mycket barnvagnsgungande kunde jag ge mig iväg på riktigt.

Först blev det en sväng via Ådön, sedan Fäboda och Pörkenäs. Björnviken fick ett besök och efter det gav jag mig ut på en lite längre sväng från stan. Tanken var att jag skulle hålla mig någorlunda nära stan denna gång.

Det var otroligt kul att få cykla utan snö denna gång och med racer till och med. Energiförbrukningen bekräftade det jag hade gissat att det är ungefär dubbelt så tungt att cykla en Century i jobbiga vinterförhållanden som med racer på sommaren. Inte riktigt dubbelt men nästan. Åtminstone om man bara ser på energiförbrukningen.

Den längre runda tog mig via Sundby ut till Lövö och vidare mot Kållby. Denna sträcka rullade på väldigt fint men jag hade också vinden i ryggen. Jag använde flitigt mitt nya tempostyre mellan varven och det är ett köp jag verkligen inte ångrar!

Sen kom då motvinden på väg tillbaka mot stan. Dessutom var inte benen lika pigga längre. Ungefär vid Edsevö passerade jag 80 km och andra halvan av rundan började.

Småningom började det bli dags att äta något annat än snacks men jag tog en liten extra sväng för att få ihop 100 km innan jag stannade för en snabb lunch vid Skata. Där hade lillkillen sovit hela tiden jag varit ute så det var över förväntan.

Då jag gav mig iväg igen så tog jag sikte på Larsmo. Först en sväng vid Holm, sedan Fagernäs och till sist Gertruds. Sedan bar det av mot Skata igen för att hämta lillkillen och sedan tog jag Surlyn hem mot Sandsund igen.

Idag hade jag samtidigt möjlighet att testa en sadelväska jag köpte i vintras. Det sitter ett litet fäste på sadelstolpen som man kan klicka fast en väska på. Väskan är inte speciellt stor men det ryms ändå en hel del bara man packar lite smart. Den kan komma väl till pass på lite ännu längre rundor i sommar.

Det hände egentligen inte så mycket speciellt under denna runda men vädret skulle egentligen inte ha kunnat vara bättre! Lite vägdamm måste helt klart finnas kvar ännu för halsen kändes ganska irriterad sen på kvällen.

Medelhastigheten så länge jag rörde på mig stannade på 25,8 km/h. En hastighet som drogs ner lite på grund av cirka 15 km med cykelkärra. Men om man ser på de tre tidigare månaderna så har hastigheterna varit 15,8 km/h, 14,8 km/h och 18,5 km/h så det är ju ändå en rejäl höjning. Givetvis tack vare väglag och cykel. Dessutom känns det SÅ skönt att slippa dubbdäck!

Imorgon är det maj. Dags att börja fundera på nästa Century!

5 comments:

  1. Det låter som en riktig behaglig runda! Men bra medelhastighet hade du ändå.

    Har du någon bättre bild på ditt tempostyre? Varifrån köpte du? Jag köpte ett triathlonstyre från Motonet, men jag returnerade det eftersom det kändes alltför vingligt. Det kan förstås ha någonting att göra med att vi bytte till en kortare styrstam som gjorde att cyklingen blev lite ostadigare (men ack så mycket bekvämare för axlarna).

    ReplyDelete
  2. I ett tidigare inlägg hade jag en lite bättre bild: http://sub80post30.blogspot.com/2011/02/vecka-41-752-kg.html

    Här köpte jag styret: http://www.profirad.de/profile-design-airstryke-lenkeraufsatz-p-873.html

    Det funkar alltså så att "armstöden" fjädrar upp och ur vägen när man inte använder dem. På det sättet är de inte i vägen på styret ifall man vill använda positionen närmast styrstammen (då det gäller bockstyre alltså...).

    ReplyDelete
  3. Det ser ju riktigt bekvämt ut, faktiskt. Jag skulle också vilja ha någonting att luta mig på emellanåt, men det skulle gärna få vara lite bredare mellan armbågarna. Typ ett triangelformat styre, så skulle det kännas stadigare. Men jag har ingen aning om det finns någonting sådant?

    ReplyDelete
  4. Ser ju riktigt roligt ut att ped tå int he ir -30 grader och snö! He ir ju nästan så att jag ir sugen att koma me i somar på na länger cykeltur! Jenny

    ReplyDelete
  5. Katarina: Det finns ganska mycket justeringsmån på var stöden ska hamna.

    Jenny: Du är så välkommen så!

    ReplyDelete