Sunday, March 1, 2009

Cykling i Botniahallen

I lördags steg jag upp 05:55 för att hinna till Botniahallen innan 07:00. Under vintern så får man vissa lördagar och söndagar (07:00 - 10:00) cykla i Botniahallen, helt gratis. Det är mest landsvägscyklar men en och annan hybrid och MTB är med ibland. Jag skulle gissa att runt 30 personer brukar dyka upp. Det brukar bildas några olika klungor som cyklar i lite olika hastigheter men jag brukar försöka hitta någon som håller runt 33-36 km/h. Mellan varven är det trevligt att haka på någon som cyklar lite snabbare ett par varv. Målet för mig brukar vara att cykla 80 km.

Skillnaden att ligga bakom någon är enorm vid lite högre hastigheter så man får jobba rätt hårt då man kommer längst fram och ska dra men sen får man vila då man slår av takten för att hamna sist i klungan igen. I lördags var jag dessvärrre inblandad i tråkigheter. Lyckligtvis var jag helt oskyldig. Jag cyklade jämn hastighet helt rakt framåt på en av långsidorna när jag känner hjulkontakt bakifrån, sekunden senare brakar personen i backen och cyklisten bakom honom åker ju förstås rakt på honom så den personen gör i sin tur en rejäl flygvurpa och landar tydligen på axeln för den var verkligen inte i skick efter fallet. Jag tror att personen som gick i backen först skjutsade den skadade personen till sjukhuset. Cyklarna deras mådde heller inte bra men det är ju bisaker i sammanhanget. Om jag minns rätt så var hastigheten just då en bit över 30 km/h. Nåja lyckligtvis är hjälm en självklarhet för landsvägscyklister nuförtiden, annars hade det säkert gått värre.

Jag hade planerat att ta med kameran men den glömde jag typiskt nog. Skulle nämligen vilja ta en uppdaterad bild på racern men ni får nöja er med en gammal bild. Observera att den fula gula flaskhållaren är utbytt till två stycken svarta. Det är alltså ingen ny fin kolfiberhoj direkt. Men jag är nöjd. Den är trots allt i aluminium, den har STI-växlar och så är komponenterna i bra skick.

No comments:

Post a Comment