Sunday, August 15, 2010

Nykarlebyloppet

Med min nya begagnade cykel följde det med ett par skor som är lite mindre än mina gamla skor men jag valde ändå att ta dem. Det kan ha kostat mig 11 minuter men det är i och för sig bara spekulationer och eventuellt en dålig bortförklaring...

Nåja, hur som helst hade jag lite problem att få fast ena skon efter starten. Jag är van med SPD och inte SPD-SL och det gjorde att jag hamnade aningen efter. Jag cyklade ikapp några men de höll ett rätt lågt tempo så jag tyckte det var läge att köra ikapp nästa klunga men det visade sig vara lättare sagt än gjort. När jag vid Andra Sjön fortfarande inte lyckats och en massa energi gått förlorad var det bara att fortsätta i den bakre klungan som med facit i hand hade riktigt lagom hastighet...

Loppet rullade på bra men vid ungefär 45 km började det bli tungt och vid 50 km var jag tvungen att släppa min klungan vilket lämnade mig ensam med vindarna och det gick tungt och långsamt...

Vid det här laget hade fötterna svällt lite vilket gjorde skorna olidligt små. Det var riktigt plågsamt att trampa. Mina 1,5 liter vatten tog slut i Munsala och jag var fem före att stanna vid kiosken och köpa något men moppepojksskaran utanför gjorde att jag trampade på. Jag var inte alls sugen på att träffa någon av mina elever mitt i smärtan. Till min stora lättnad kom det plötsligt en saftkontroll bara en stund senare där jag fyllde min ena flaska.

Då det var ungefär 5 km kvar så kom ÄNTLIGEN en klunga med lagom hastighet ikapp mig och jag lyckades haka på. Hastigheten steg från ungefär 26 km/h till 35-40 km/h och jag kom i mål på 2.28.21, 11 minuter efter klungan jag var tvungen att släppa, eventuellt för att jag tog ut mig i starten.

Så även detta lopp lärde jag mig någonting. Men det är ju bra att ha en förbättringsbar tid tills nästa år.

2 comments:

  1. Grattis till genomfört lopp! Väldigt intressant att läsa om cykellopp! Har aldrig förr riktigt insett det där med "klungornas" betydelse.

    ReplyDelete
  2. Jepp, det är otroligt viktigt att vara del av en klunga. Har läst siffror på cirka 30% mindre ansträngning för att hålla samma hastighet. Ju snabbare hastighet desto viktigare är det.

    ReplyDelete