Igår satte jag än en gång på mig spenderar- byxorna men den här gången köpte jag mig lite säkerhet. I somras köpte jag nya fina släta, smala, snabba däck till min hybridcykel men av någon konstig anledning trivdes de inte på glashala cykelvägar så nu var det dags för dubbdäck. Nöjde mig med framdäcket för de var trots allt inte helt billiga, men fortfarande smala och snabba. Jag riktigt väntar på nästa glashala morgon. Fick i förra veckan dessutom en ny fin cykellampa. Klick klick klick och så kom den på posten ända från USA. Det kan behövas lite inspiration för att sätta sig på cykeln en trött kall morgon.
Nu är det inte länge kvar till min pappalediga vecka. Två små arbetsdar kvar. Det ska bli hur kul som helst!
Dags att se om det kommit några nya intressanta inlägg på Svenska Elektronikforumet.
Efter att ha utkämpat x antal slagsmål med min cykel idag har jag insett att det inte är halkan som är det enda problemet med vintercykling. Till listan kan även tilläggas cykellås som fryser ihop samt växlar som lever sitt eget liv på grund av köldgraderna. Och då undrar jag ju hur ni gör, ni som cyklar er genom vintern? För jag gör ju inte det, jag befinner mig just nu i den årliga brytningstid när månadskortet till lokaltrafiken kommer att inhandlas vilken dag som helst. Men även om jag inte har tänkt använda cykeln desto mera de närmaste månaderna undrar jag ju ändå...
ReplyDeleteJa det behöver ju inte alltid vara helt lätt men nya fräscha vajrar/höljen hjälper absolut, de är inoljade från fabrik och så har det inte hunnit komma in en massa fukt som sedan fryser. Kostar faktiskt inte speciellt mycket men gör att bromsar och växlar fungerar bättre året runt.
ReplyDeleteHihi, ups, var det nästa vecka du var pappaledig? Trodde det var denna så tipsade pappa att ringa dig om nåt datatrubbel när T inte var hemma ännu. Ursäkta!
ReplyDeleteAngående dubbdäck på cykeln så är det en riktigt bra investering. Har själv haft dubbdäck på cykeln (medan jag bodde hemma, pappa försåg mig med dom, och nu cyklar jag ju inte ofta på vintern) sen -96 -97 typ, mycket bra. Mer än halverade mina halkolyckor (och jag hann ha en del). Klart man kan halka ändå. Jag hade också framdäcket dubbat, så då slirade bakdäcket när man bromsade på hal is. Men det är inte så farligt som att hela cykeln slirar. :-O
Sen så hör jag till dom som under tonåren hade cykeln på årlig service! :-D Så det är ett tips Ika. ;-) Eller händig lillebror. Eftersom jag cyklade till-från skolan (högstadiet, FKF, handels, sjukis...) året runt så var det nog nödvändigt, och pappa ville inte göra allt själv, för ibland skulle ju en hel del bytas. Men oj vad min cykel funkade bra!
Hehe, vilken perfekt och kuul bild till det här inlägget! :-)
ReplyDeleteJag hade dubbdäck (fram och bak) på min cykel ända till för 3 år sedan. När jag upptäckte att jag körde omkull lika ofta ändå så beslöt jag mig för att spara in på den utgiften ;) - köpte en cykelhjälm istället.
Ika, ett cykelgarage med plusgrader är också ett bra tips.