Sunday, February 15, 2009

Cykeluppgradering

Jag har väntat länge och funderat ännu längre men nu är den alltså här, min nya cykel. Sprillans ny, dyr men värd varenda euro. De som inte är så insatta i touringcyklar så kanske behöver en liten ledtråd för att veta vad det är för cykel. Det är en Surly LHT (Long Haul Trucker). Man kan köpa bara ramen och bygga själv men komponentvalet på den färdiga cykeln är så pass trevligt att jag valde den färdiga cykeln istället. Då är den komplett förutom stänkskärmar, pakethållare och sånt, i det utförandet är den snubblande nära en cyclo-cross förutom att geometrin är lite annorlunda. Pakethållare både bak och fram kändes vettigt så att det går att lasta ordentligt om det finns behov av det. Brooks B17-lädersadel var också rätt givet.

Nå hur känns den då? Den är grym alltså. Riktigt bra känsla i styret. Den vill rakt framåt men vill man att den ska svänga så sväääänger den. Det är väldigt avslappnande att cykla när cykeln vill samma sak som man själv. Och äntligen bockstyre även på pendlarhojen.

Nä jag är nöjd, riktigt nöjd! Jag gissar att det kommer att bli ganska många cykelrelaterade inlägg framöver för jag har blivit allvarligt cykelbiten.

No comments:

Post a Comment