Monday, September 19, 2011

Century #9 (180 km)

Sådärja! September-centuryn avklarad! Lyckades till och med pricka in en dag med riktigt fint väder. Klarblå himmel och förhållandevis varmt (runt +14°C mitt på dagen).

Ursprungligen hade jag tänkt starta ganska tidigt på morgonen men då termometern visade +2°C så passade det bra att stanna hemma en stund. Sist och slutligen kom jag mig iväg just innan 11 och då var temperaturen behaglig.

Konstigt nog kände jag mig inte riktigt på hugget. Jag vet inte riktigt vad det berodde på men jag var inte så förväntansfull som jag brukar vara. Vi ska hoppas att jag inte blivit bortskämd med att ha cykelsällskap och att det var därför...

Från Sandsund cyklade jag mot Nykarleby och sedan genom Munsala till Oravais. För en gångs skull tog jag mig tid att ta lite bilder på mig själv. Ja faktiskt bara på mig själv, ja förutom en bild på Ina då. Men cyklade jag inte själv? Nå förklaring följer...

Det skulle inte vara alldels fel med en fjärrkontroll till den lilla Panasonic Lumix DMC-LX3 kameran som jag så snällt får låna av Mia varje Century, fast jag lyckats repa displayen rejält... (Tack Mia!) Det är lite trial and error att få till en bild som den ovanför (räkna ner från 10 i huvudet).

Vid Oravais började jag bli riktigt hungrig och tog sikte på Kotipizza. Väl framme så kom jag ju ihåg att det inte finns någon Kotipizza där längre så det blev att cykla tillbaka mot ABC och ett stående bord som jag inte alls tyckte var gott. Men energi fick jag ju och det behövdes för jag kände mig seg. Aningens motvind hade jag också men en väldigt svag sådan.

I Oravais svängde jag mot Kimo längs en mysig väg och det var kul att cykla förbi Kimo bruk som jag annars bara har skidat förbi två gånger under BotniaVasan. Även Komossa passerades men sen tog det stopp! Eller stopp är väl kanske att ta i men asfalten tog slut! Den gula Streetview-gubben hade lurat mig... Fast egentligen var det ju bara jag som hade kontrollerat vägen på för få ställen. Så nu hade jag ungefär 15 km grus framför mig, med racer... Lyckligtvis gick det hur bra som helst, vägen var slätare än en dålig asfaltväg men förstås aningens "sugande", det har ju trots allt regnat mycket på sistone. Men det gick att hålla nästan samma hastighet, dock med mer energiförbrukning.

Jag kom ut till Voltti och cyklade mot Kortesjärvi. Halvvägs kände jag mig ganska hängig och stannade och åt en Energikakan som jag köpt vi MySports. Viiilken besvikelse! Finns väldigt mycket godare (BILLIGARE) bars än så kan jag säga. Nå, ner gick den ju efter viss möda och nu såg jag en annan cyklist bakom mig och då var det bara att hoppa på hojen och sätta fart! Inte vill man ju bli ikappcyklad inte...

Några kilometer innan Kortesjärvi var jag nästan framme vid mitt slutmål Stennabba, tror det var ungefär 12 km dit, meeen jag hade ju gjort en rutt som skulle ta mig en låååång omväg så det var bara att svänga åt andra hållet.

Vid Kortesjärvi stannade jag vid en butik och köpte en Pirkka-smoothie och en Ben & Jerry 'Wich. Oj så gott! I och för sig köpte jag en sån i Orvais också...det är det som är så bra med att vara ute på långcykling. Nästan vad som helst är okej att äta. Pausade en stund så länge jag åt och kände mig någorlunda laddad att fortsatte rätt enkelt vidare till Evijärvi.

Nåja här kommer då bilden på Ina. Tyckte den var rätt kul eller vad säger du Katarina? Har du sett skylten förr? Nå plötsligt dök det upp en skördetröska som jag valde att haka på. Den körde aningens för långsamt (25 km/h) men det var så skönt att glida med i suget ett tag. Eller ett rätt långt "tag" blev det sist och slutligen, kanske 10 km. Sen passerade jag Lappfors och tyckte det var betydligt skönare att cykla denna sträcka istället för att gågga den som jag gjorde med Katarina tidigare i sommar.

Vid Esse började jag se på klockan och inse att jag kanske hinner fram till Stennabba före klockan 19 bara jag lägger på ett kol. Samtidigt började jag tycka att 180 km skulle vara roligare än 176 km som rutten borde ha varit. De sista 30 km lyckades jag hålla ungefär 30 km/h i medeltal och det var jag riktigt nöjd med. Jag svischade förbi målet med kanske 1 minut tillgodo men då valde jag att fortsätta en stump till för att komma upp till 180 km som blev sommarens tredje längsta distans. Det var inte riktigt så att det lockade att fortsätta lite till för att komma upp i den näst längsta distansen, då hade jag fått trampa 234 km till...

Men oj vad jag fuskade med maten! Jag åt ju lunch i Oravais. Sen åt jag två bananer, en smoothie, en energibar, en glass förrän jag vid kanske 23-tiden åt tre tortillas. Så efter att jag kom fram väntade jag FYRA timmar med att äta någonting. Not by the book...

Så det var september. Oktober nästa! Men som det ser ut nu så passar inte de två första helgerna men det finns ju tre helger till, ja och så har ju vissa höstlov hela vecka 42! :)

8 comments:

1. Det var ju det jag misstänkte, att jag delvis cyklat samma väg dagen innan. :) Hade inte tänkt det, men lade om rutten i ett desperat försök att få den kortare (vilket inte alls blev resultatet, men mer om det i en annan blogg). Bra trampat, skönt att du slapp lördagens regn!

ReplyDelete
  2. Jag börjar bli nyfiken på en liten redogörelse på bloggen din. :)

3. Haha, skylten är minsann lyckad! Jag har också cyklat förbi den flinandes, men av någon anledning tog jag inget foto då. Det verkar ju ha varit en riktig trevlig tripp du tog. Och snygga NCK-tights också!

4. Jo jag är riktigt nöjd med NCK-kläderna som jag ÄNTLIGEN har kommit mig för att hämta från Nykarleby, det tog ju bara ett halvår... (Kolla lite mer exakt nu och det tog faktiskt ganska precis ett år!)

ReplyDelete
  5. På tal om skyltar, nånstans utanför Uleåborg mot Kuusamo-hållet finns en Hannus-skylt, kanske du borde cykla förbi den nästa sommar?

6. Jo den har jag sett nångång för länge sen men jag kom inte alls ihåg var den fanns. :) På Botniacyklingen innan man kommer tillbaka till Vörå så cyklar man förbi Mattusberget...